fbpx

Eftersom COVID-19 orsakade stor osäkerhet i sommarens tävlingsscheman för de flesta, siktade många ivriga skeppare och gastar mot evenemang med större fokus på att ha kul framom ren tävling. I och med detta var Barösund Runt en stor höjdpunkt för många seglare som längtade efter en livlig och munter upplevelse till havs.

Två äldre H-båtar

H-båtklassen är välkänd för att synas till i tävlingssammanhang och även för att segla för det stora nöjets skull, och därmed var klassen väl representerad i årets Barösund Runt, med ett flertal deltagande båtar från NJK. I spetsen för de tävlande H-båtarna stod Pussy Galore med Robin Jolly som kapten och Fiksu Keksi, skeppad av den nära vännen och rivalen, Oliver Hartas.

Både Pussy Galore och Fiksu Keksi innehar liknande karaktärsdrag, båda är av en äldre årgång och mera utrustade för angenäma utflykter i skärgården än för tävling. Följaktligen var inte segern det viktiga för någondera besättning. Detta hindrade dock inte de två ivriga skepparna från att kämpa in i det sista under onsdagstävlingarna, och få sina äldre skönheter att pressa fram vartenda möjliga knop. Båda skepparna har lång erfarenhet av mycket mera tävlingsinriktad segling, men har under de senaste åren sadlat om till den stillsammare H-båtklassen. Detta för att även kunna njuta av skärgården på ett lite mera komfortabelt sätt och samtidigt få utlopp för sin tävlingslystnad.

Robin och Oliver är nära vänner från NJK och när Oliver upptäckte att Pussy Galore saknade framskottet, tvekade Oliver inte det minsta att tillbringa några kvällar med Robin för att hjälpa honom bygga ett nytt. Oliver delade mer än gärna med sig av sina erfarenheter för att hjälpa Robin att konstruera och installera ett nytt skott för Pussy Galore. Med det nya skottet kommer hon nu att segla fram över stormiga hav i flera år framöver.

Kamratskapen mellan Oliver och Robin blev ännu starkare när de insåg att båda skulle vara med i den beryktade Barösund Runt tävlingen. I all vänskap slog de vad om en flaska rom för vinnaren. När det här var gjort, var det bara att samla ihop var sin besättning och sätta igång med tävlingsförberedelserna.

Foto: Marcus Rosenlund / Barösund Runt

Barösund Runt

Dagen innan startskottet anlände båda båtarna till Barösund och fullbordade formaliteterna inför tävlingen. Flera av de andra H-båtarna var av liknande karaktär som de ovannämnda, mer ämnande för stillsammare seglatser bland kobbar och skär, med ett undantag, Sami Jakonen med sin båt Ione.

På tävlingsmorgonen väcktes Oliver i en sommarstuga i närheten av ett meddelande från Robin, som, efter att ha bjudit in sig själv ombord på Fiksu Keksi och tittat in i kabinen, skickat en bild av den helt avskalade interiören med meddelandet ”detta är olagligt”. Meddelandet var skrivet med en lekfull glimt i ögat och syftade på att Oliver nog tog tävlingen på större allvar än vad Robin hade förväntat sig.

Två timmar senare anlände Fiksu Keksi med besättning till Barösund och fann Robin och hans lag frenetiskt tömmande Pussy Galore på all onödig utrustning. Allt detta för att verkligen ha den bästa chansen att slå Fiksu Keksi. Robin ville verkligen vinna den där flaskan rom!

Med båda båtarna nu på samma sätt avskalade och klädda i mycket nyare segel än vanligt var båda redo för tävlingen. Vädergudarna var inte på de tävlandes sida, men trots det mycket stormiga vädret, med piskande regn och ilskna vindbyar, var alla båtar redo när startskottet gick. Pussy Galore lyckades trots dessa förhållanden få en mycket lyckad start och kom upp i ledningen inom en halv minut.

Hårt väder

Efter en katastrofal start för Fiksu Keksi, som Oliver tar fullt ansvar för, började besättningen ombord, Oliver och Frej Strömberg och Tiina Kotamies, jakten på de ledande båtarna. Fiksu Keksi kämpade länge mot Ione, sida vid sida pressade de varandra hårt.

När det var dags att dra ner spinnakern, hade båda mer eller mindre kommit ikapp Pussy Galore. I stormbyar runt 11-13 m/s och piskande regn kämpade alla besättningar hårt mot elementen, kryssande igenom stormigt hav, medan intensiva taktiska drag utövades i de trånga sunden.

Besättningarna försökte hela tiden tänka fem steg framåt för att ha de bästa positionerna och chanserna att vinna i de svåra väderförhållandena. Efter att i en timme ha kryssat i motvind, då båtarna in i det sista kämpade för att hålla sig borta från vassa och

förödande grynnor, hade Fiksu Keksi lyckats ta en liten ledning, och i den friska brisen hade hon snart lämnat både Pussy Galore och Ione bakom sig, kämpandes mot varandra.

Så fort de kom ut på öppnare vatten lyckades båda båtarna få god vind i seglen. Då inleddes en hård och tapper jakt på den röda H-båten. Varje gång besättningen på Fiksu Keksi kastade en blick över axeln, kunde de se rivalernas ögonvitor lysa. Detta fick nackhåren att resa sig hos besättningen på Fiksu Keksi. Med knogarna vitnande om rep och roder var besättningen fast besluten att inte ge upp!

Efter ytterligare 45 minuter drabbades dock besättningen på Pussy Galore av en smärre katastrof då deras storsegel slets itu. Även om denna händelse skulle avskräcka de flesta besättningar från att fortsätta 15 sjömil genom smala sund, förbi ett otal grynnor och i hård motvind, var Pussy Galore och hennes besättning, Dante Nielsen, Valter Ehrström, Anders Ehrström och Robin Jolly, gjorda av stål i denna stunden. De rullade in storseglet, spände fast det på bommen och fortsatte tävla med enbart fock, i en mästerlig uppvisning av sjömanskap och navigering. I bastun efteråt kommenterades insatsen av besättningen på Pussy Galore i förundrande och imponerade ordalag.

Dessutom, till stor skräck för Fiksu Keksi, Ione och de andra tävlande båtarna, visade det sig att Pussy Galore trots den smärre incidenten med storseglet fortfarande var ett genuint hot mot resten av de tävlande. Pussy Galore lyckades länge hålla tredje plats i H- båtsklassen under tävlingens gång.

Efter en mycket tapper insatts av Pussy Galore, visade det sig trots allt att hon och hennes besättning bestod av vanliga dödliga och de bestämde sig för att avbryta tävlingen. Detta lämnade Fiksu Keksi och Ione att kämpa om segern.

Timmarna masade sig fram extremt långsamt, då båtarna kämpade sig fram i piskande regn och motvind. Trots detta lyckades Fiksu Keksi knappa in på avståndet till de andra tävlande båtarna. Varje gång Oliver Hartas blickade bakåt såg han att Ione höll avsevärd fart, och fick kämpa för att hålla sin position.

Lyckligtvis hade Hartas en utomordentlig besättning ombord. Strömberg och Kotamies gjorde en heroisk insatts i att segla Fiksu Keksi mycket skickligt och även hålla kölen undan de hundratals grynnorna längs rutten.

Foto: Lotta Vaenerberg

Slutspurt

Strax efter att ha avslutat den sista etappen i motvind seglade de två ledande H-båtarna ikapp båtarna i 2.4 mR-klassen. Seglet på den ena motståndarbåten hade nästan slitits loss, och båten såg ut att kämpa för att hålla rätt kurs. Så fort de två båtarna kom inom hörhåll för varandra, frågade besättningen på Fiksu Keksi om läget och ifall allting var okej. Som svar fick de ett stort glatt flin och tummen upp. Den glada stämningen sporrade besättningen på Fiksu Keksi till att ge sitt allt för den återstående sträckan.

Det var nu som Fiksu Keksi lyckades dra ifrån Ione i och med att Ione inte lyckades runda märkena helt optimalt. Detta gav Fiksu Keksi lite rum att improvisera då dess besättning misslyckades med att hissa spinnakern på grund av alla knypplor och knutar i riggen. Den skickliga besättningen ombord lyckades snabbt rätta till problemet, lagom till att en stor militärbåt passerade. Fartyget tog stor hänsyn till den lilla båten och gjorde sitt bästa för att inte skapa alltför stora vågor. De utgjorde verkligen ett utmärkt exempel för andra motorbåtsförare i skärgården…

Lite mer än fyra timmar efter start, även om det kändes som närmare tio, kryssade Fiksu Keksi in över mållinjen. Fiksu Keksi, med en enorm boxande känguru målad på spinnakern, säkrade inte enbart förstaplatsen i H-båtklassen, utan även andraplatsen i hela tävlingen.

De verkliga hjältarna i denna berättelse var naturligtvis den mycket duktiga och sega besättningen ombord på Pussy Galore. Ni kan vara säkra på att flaskan rom man slagit vad om inte gick till dagens segrare, utan till besättningen på Pussy Galore för den insats de stod för. Hela besättningen på Fiksu Keksi var mer än glada över att få gratulera sina motståndare för deras goda tävlingsanda och skicklighet.

Jag tror att alla som deltog i tävlingen kan vittna om den verkligt fantastiska stämningen som detta evenemang skapar. Jag kan inte annat än uppmuntra alla seglare till att delta i Barösund Runt, och se till att pricka in den i tävlingskalendern för nästa år. Men ingen behöver riva ut interiören i sin båt. Ge oss mindre båtar en chans!

Det 7:de Barösund Runt seglas igen lördagen den 6.8.2022. Mer info på www.barosundrunt.fi.

Skribent: Oliver Hartas

Översättning från engelska: Siri och Martin Enckell

Foto: Lotta Vaenerberg